Läsarnas marknad, marknadens läsare

Bok av Ulf Fredriksson
Unga pojkar läser allt mindre och allt sämre - kan Zlatan vända trenden? Mångfacetterad antologi med bidrag från forskare inom skilda discipliner, som förenar perspektiv från samhällsvetenskap och humaniora. Medie- och läsvanor, läsförmåga samt bok- och mediemarknaden i stort är centrala teman. Följande bidrag ingår:Några inledande ord i spåren av tidigare utredningar: Om förändrade medielandskap, läsning och kulturpolitik av Ulla CarlssonLäsarnas marknad, marknadens läsare: Reflektioner över litteraturens materiella villkor av Ann SteinerBokläsning i skiftet mellan traditionella och digitala medier av Lars HöglundHur 15-åringars läsning förändrats mellan 2000 och 2009: Resultat från PISA-undersökningarna av Monica RosénAtt hantera kunskap och information i den digitala samtiden av Olof SundinOm värdet av att läsa skönlitteratur av Lisbeth LarssonLäsning i skolan - och läsning i den högre skolan av Magnus PerssonBokläsning i överflödssamhället - ett konsumtionsperspektiv av Pamela Schultz NybackaMed livet som insats: Om bokprat på internet av Petra SöderlundLitteraturkritikens betydelse av Per RydénDet globala översättningsfältet och den svenska översättningsmarknaden av Yvonne LindqvistSvensk skönlitteratur i världsperspektiv av Johan SvedjedalBoken som medium av Pelle SnickarsBoken, författare och läsaren - en upphovsrättslig reflektion av Katarina Renman ClaessonBoken, berättelsen och pengarna i den digitala tidsåldern av Patrik WikströmÖkad integration och koncentration: Den svenska bokmarknaden i förändring av Staffan SundinDragonball, LasseMaja och Twilight: Utgivningen av barn- och ungdomslitteratur i Sverige 2001-2010 av Åsa WarnqvistA Very Special Trade? Or Just Like Other Media? Characteristics of the International Book Industry av Helge R& #216; nning & Tore Slaatta