Plats - identitet - lärande : närområdesstudier i skolan

Bok av Ingrid Sanderoth
Närområdesstudier ger elever möjlighet att utveckla en känsla av sammanhang, att skapa trygghet och tillhörighet och att förstå sig själva i förhållande till sin omvärld i tid och rum. Bokens teoretiska del behandlar de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande och hur dessa kan skapa en känsla av tillhörighet och delaktighet för många barn och ungdomar i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt som lärare och elever kan genomföra i närområdet runt skolan, i kvarteret, stadsdelen, staden och landsbygden. Studierna kan genomföras i historiska och nutida perspektiv och behandla områden som t.ex. livsmiljöer och hållbar utveckling. Boken har en huvudsaklig knytning till de samhällsorienterande ämnena men även teknik, matematik, naturvetenskap, svenska, bild och skapande har naturliga kopplingar till de studieuppgifter som presenteras. Boken vänder sig till blivande lärare i grund- och gymnasieskola. För verksamma lärare kan den utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla närområdesstudier. Under fliken Extramaterial (ovan) finns en länk till en promenad i text och bilder. Vi vandrar mellan olika besökspunkter i en skolas närområde. Med promenaden vill författarna visa och konkretisera de möjligheter att använda/utgå från närområdet i undervisningen som boken öppnar för.