Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria

Bok av Sven G. Hartman
Under senare tid har svensk utbildning genomgått stora förändringar och skoldebatten är fortsatt het. Nya lösningsförslag och visioner bryts mot varandra, men en närmare granskning visar ofta att de prövats tidigare med varierande resultat. För att förstå vad som händer på utbildningsområdet behöver man därför veta något om den historiska bakgrunden. I Det pedagogiska kulturarvet presenteras klipp ur den svenska utbildningens historia. Avsikten är att visa var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten. Idéer och arbetssätt inom förskolan, den obligatoriska skolan, gymnasieskolan och särskolan presenteras. De senaste årens utveckling belyses mot bakgrund av utbildningshistorien. Olika lärargruppers professionella egenart skildras i ljuset av lärarutbildningens och skolans historia. Här presenteras också några nyckelpersoner i den pedagogiska idéhistorien och några lärarpersonligheter som har påverkat den svenska utbildningsdebatten. Boken är lämplig som kurslitteratur i pedagogik- och didaktikkurser. Den är också av intresse för alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt.