Kvalitetsstyrning med totalkvalitet : verksamhetsutveckling med fokus på totalkvalitet

Bok av Lennart Sandholm
Globaliseringen leder till ökad konkurrens och press på bättre kostnadseffektivitet, vilket lett till att kvalitet uppmärksammats alltmera. Många kvalitetsinitiativ har därför tagits under de senaste åren. Men har de gjorda insatserna lett till väsentligt bättre resultat mätta i ökad kundnöjdhet, minskade kostnader och liknande mått? I flera fall är svaret "Nej". Orsaken är att kvalitetsinitiativen har kännetecknats av en fokusering på trendiga metoder och angreppssätt. Under de allra senaste åren kan vi dock se att intresset för ett kvalitetsinriktat arbete med fokus på resultat har ökat. Allt flera organisationer har genom tillämpningen av koncept som Sex Sigma och Lean uppnått strålande resultat. Detta gäller inte enbart tillverkande företag utan även tjänsteorganisationer. Syftet med boken är att på ett åskådligt och koncist sätt visa hur en effektiv och resultatinriktad verksamhetsutveckling kan bedrivas. Boken bygger på de erfarenheter som författaren fått genom över 40 års arbete med dessa frågor i industri- och tjänsteorganisationer, såväl i privat som i offentlig verksamhet. kvalitetsstyrning, kvalitet, kvalitetsteknik