Handelsmännen : så skapade Erling och Stefan Persson sitt modeimperium

Bok av Bo Pettersson
Hennes & Mauritz är ett av efterkrigstidens mest framgångsrika svenska företagsbyggen, i paritet med Tetra Pak och IKEA. Den svenska klädkedjan, som började i blygsam skala 1947 i en liten före detta fiskaffär i Västerås, har nu vuxit till ett globalt miljardföretag med närmare 800 butiker i fjorton länder och snart 40 000 anställda. Vad är hemligheten bakom Erling och Stefan Perssons framgångssaga? I Handelsmännen ges den första sammanhängande bilden av och insynen i ett företag som av många upplevts som slutet. Här berättas historien om entreprenören och affärsgeniet Erling Persson, son till en charkuterist, som mera av en slump hamnade i klädbranschen och snabbt insåg att kläder också är färskvaror och att bara det bästa affärsläget är gott nog. Sonen Stefan exporterade och utvecklade konceptet, anställde egna designers och anlitade superstjärnor i reklamen. Boken bygger på intervjuer med Erling och Stefan Persson och på berättelser av gamla och nya medarbetare. Här görs nedslag i H&M-miljöer över hela världen, från butiker i Europa, kontoret i Hongkong och fabriker i Bangladesh till transitlagret i Hamburg.