Hälsopedagogik

Helsepedagogikk
Bok av Sidsel Tveiten
Hälso- och sjukvården har de senaste årtiondena genomgått en utveckling mot att människor tar ett större ansvar för sin egen hälsa. Samtidigt ställs krav på att yrkesutövare i hälso- och sjukvården ska samarbeta med patienterna för att öka deras copingförmåga och förbättra deras hälsa. Denna interaktion innebär också att patienter och närstående deltar aktivt i det egna lärandet. I dag finns även en större öppenhet för likvärdigt samarbete inom vårdprofessionerna. Hälsopedagogik innefattar allt som rör lärande, utveckling, undervisning och handledning när det gäller hälso- och sjukdomsrelaterade utmaningar. I boken behandlas hälsofrämjande åtgärder, empowermentidén och patienternas ökande kompetens samt hur hälsopedagogik organiseras och på vilka arenor man möter ämnet. Boken beskriver kommunikationsmetoder, bedömningsgrunder för undervisningen samt ett antal interventioner. Boken vänder sig till studerande på vårdutbildningar samt till yrkesutövare som har patient- och närståendeundervisning som en del av sitt arbete i såväl sjukhusbaserad vård som i kommunal hälso- och sjukvård.