ABC-klubben åk 2, Kompletterande lärarhandledning för språkstödjande underv

Bok av Sara Persson
I materialet ingår läseböcker i olika nivåer för att ge en sammanhållen läsupplevelse för hela klassen. Det finns arbetsbok, läxbok och lärarhandledning. Läseböckerna finns också i digitalt format med intalat ljud. Arbetsboken finns även tillgänglig för interaktiv skrivtavla - visa boken via projektor eller smartboard för samtal och genomgångar. Digitalböckerna och IST-materialen säljs som abonnemang här på webbsidan. Det här är den spännande berättelsen för åk 3! I årskurs 3 får Asta, Bea och Cesar nys om en försvunnen guldskatt från Vikingatiden. Det sägs att någon ur släkten Kummelstjärna hittade skatten på 1500-talet, men ingen vet säkert. Släkten är utdöd och ingen skatt har synts till. Olika spår leder ABC-klubben allt närmare ett svar på gåtan. Men det är fler än dem som är ute efter skatten. Boken är en fristående fortsättning på de tidigare berättelserna om ABC-klubben. Läsebok A, B och På väg Läseboken finns i tre versioner. Böckerna innehåller samma berättelse, men A-boken har inte lika mycket text som B-boken. Den blå På väg-boken har minst textmängd och ökat bildstöd. Alla kapitel börjar och slutar på samma sidor i de olika versionerna. Arbetsbok I arbetsboken utvecklar barnen sin läsning och skrivning. Till texterna i läseböckerna finns läsförståelse- och skrivuppgifter där eleverna bl a tränar att skriva egna texter i de texttyper de mött i läseboken. Inom de första språkläremomenten övas alfabetisk ordning, ordbildning och stavning. Arbetsbok Fokus Arbetsbok Fokus passar elever som behöver ett tydligt upplägg med utvalda uppgiftstyper, bilder som stödjer innehållet och vägledande exempel. Arbetsbok och Arbetsbok Fokus är strukturerade så läraren kan undervisa elevgruppen inom samma område. Arbetsbok Lärarwebb Med lärarwebben till arbetsboken får läraren material för genomgångar i helklass för att starta upp arbetet med arbetsbokens olika moment. Laborera med interaktiva övningar och låta alla elever vara delaktiga. Bonusbok Bonusboken ger extra utmaningar för de elever som behöver sporras och arbeta vidare efter arbetsboken. Uppgifterna hör till texterna i Läsebok A och B. Läxbok Till varje kapitel i läseboken finns en sida i läxboken. Eleven utvärderar sin läsning och föräldern återkopplar. Därefter följer uppgifter om innehållet i texten att lösa hemma. Längst bak i läsboken finns plats för att dokumentera andra böcker som barnet läst under året. Lärarhandledning Lärarhandledningen inleds med en artikel om bedömning skriven av Barbro Westlund. Därefter följer en lättanvänd handledning med metodiska tips till kapitlen i läseböckerna och arbetsboken. Lärarhandledningen avslutas med kopieringsunderlag som bl.a. innehåller arbetsblad som förenklar individualiseringen i klassrummet.