Stora löparboken för kvinnor

Jessica Almenäs

"Stora löparboken för kvinnor" av den personliga tränaren Lovisa Sandström och TV-personligheten Jessica Almenäs ger inspiration och tips på hur du får ut det mesta av din löpträningen. Författarna vill hjälpa kvinnor att komma igång löpning och hitta ett hållbart träningssätt. Här finns även särskilda tips till gravida kvinnor samt styrkeövningar och kostråd.

"Stora löparboken för kvinnor" av Jessica Almenäs och Lovisa Sandström ger smarta tips på hur du som kvinna kan hitta glädje i löpträningen. Boken fokuserar framför allt på att hjälpa kvinnor att hitta ett hållbart sätt att träna. Smart träning utifrån varje individs unika förutsättningar är nyckeln till sund och hållbar löpträning.

Många som löptränat vet hur avslappnande det är. Löpning har många positiva egenskaper, bland annat minskar det stress och hjälper hjärnan att fokusera. Det är dessutom en enkel och billig sport att utöva. Allt som behövs är ett par bra löparskor och rätta kläder, sen är det bara att ge sig ut och springa. För många är det dock inte så lätt som det låter. Löpning kan kännas tråkigt, oinspirerande och jobbigt. Det värsta är när löpningen, och träning i övrigt, blir ett måste. Då förvandlas det istället till ett stressigt moment.

Den personliga tränaren Lovisa "Lofsan" Sandström och TV-personligheten och maratonlöparen Jessica Almenäs vill ändra på detta och bestämde sig därför för att skriva denna bok. De vill inspirera kvinnor till att komma igång med löpningen samt hjälpa dem att hålla igång löpningen. Boken är full av peppande tips såväl som teknikövningar. Det finns även många styrkeövningar som ska komplettera löpningen. Även gravida kvinnor hittar tips på vad ska ska tänka på vid löpning. Dessutom finns det kostråd.

Generellt sätt tycker jag att denna bok är trevlig och härlig, men det känns inte som att jag lärde mig något nytt. I princip allt detta visste jag, men kanske är jag en för erfaren löpare för att vara den rätta målgruppen?