Dagarna, dagarna, dagarna

Bok av Tone Schunnesson
Bibbs ska precis fylla trettionio år. Samtidigt finns det andra som fyller tjugosex eller nitton. Trots att Bibbs saknar talang har hon varit känd ett tag, men det enkla livet håller på att glida henne ur händerna. Och hela tiden kommer det oväntade utgifter. Som hyran. Den fasta punkten har varit Baby, och Bibbs kan inte att förlåta sig själv för att hon missade att han ville göra slut. När han lämnar Bibbs ställs hon dessutom inför ett ultimatum: om hon vill ha kvar lägenheten måste hon betala 100 000 kronor, inom en vecka. Det är pengar hon inte har. För tio år sedan hade hon kunnat skaffa fram dem lätt. Nu tvingas Bibbs fatta extrema beslut där lögnerna till sist blir det enda med uns av sanning. Tone Schunnessons nya roman efter den uppmärksammade Tripprapporter (2016) är en studie i framgång och undergång, beroende och svek, medialitet och osynlighet.
Kändes som en text som skulle passa bra för teatern, vilket inte är så konstigt med tanke på att Schunnesson har skrivit för scen förut. Mångabottnade repliker och stark gestaltning. Historia som stannar kvar.
39-åriga Bibs är en medieprofil på nedgång. Hon har inte gjort nåt egentligt jobb på hela året och det var länge sen hon fick exklusiva grejer hembudade. Till råga på allt meddelar Baby att deras relation är över. Ifall Bibs vill ha kvar lägenheten i centrala Stockholm behöver hon ge honom 100.000 innan veckan är slut.
Den här boken är sprängfylld med svart humor, samhällssatir och antihjältar. Boken går ständigt över gränsen, är hysteriskt rolig och samtidigt beckmörk. Bibs är en riktig tågkrasch med tveksam och töjbar moral. Vissa episoder är klockrena som gestaltning av dagens samhälle t.ex. hur Bibs sätter dit en man som säger något rasistiskt i ett tv-program och sedan lyfts fram som antirasist fast hon kanske inte bottnar i det eller har reflekterat så mycket kring rasism. Gillar även hur Schunnesson lyfter dubbelmoralen i influencers som i ena stunden skriver om kroppsacceptans/feminism/miljö och i nästa stund gör reklam för energidryck som ska reducera celluliter eller lägger ansenliga summor pengar på fillers. ”Dagarna, dagarna, dagarna” är explicit på ett sätt som gör att jag tror att den inte passar alla - men den passar mig.