Klubben

Matilda Gustavsson
Kulturprofilen blev efter #metoo allmänt känd genom mediernas och framför allt Matilda Gustavssons avslöjanden om de övergrepp han begått. Kopplingarna till Svenska Akademien och andra delar av huvudstadens kulturelit gjorde uppmärksamheten större. Med den här boken blir det möjligt att få en djupare bild av vad som egentligen hände och vilka roller Klubben och Kulturprofilen haft.
9788293516323
Välj utgåva
KlubbenSvenska - Inbunden
ISBN: 9789100177645
KlubbenNorska - Inbunden
ISBN: 9788293516323
KlubbenSvenska - Ljudbok
ISBN: 9789178273959
KlubbenSvenska - E-bok
ISBN: 9789100179878
Betyg 4
Jag hade hört så mycket om den här boken så kände till slut att jag behövde läsa den. Den förklarade kulturvärlden på ett sätt som gör att allt blir förståelig; hur kulturprofilen kan komma undan med såna här hemska övergrepp i så många år, hur ingen av kvinnorna vågar anmäla pga risken för att deras karriärer ska gå i spillror. Tyvärr kände jag efter boken att "det här visste jag typ redan?", kanske för att man hört så mycket efter artikeln. Men ändå en så viktig bok som alla borde läsa.
En bok som kommit upp mycket i mitt flöde på senaste tiden. I boken får man läsa om hur ”kulturprofilen” gång på gång begår övergrepp och våldtar kvinnor. Trots att folk i branschen ser vad han håller på med får det inget stopp. Man vill som vanligt inte tro att det här är sant 2020, men tyvärr är det så verkligheten ser ut just nu. Därför är det viktigt att den här boken finns då den lyfter ämnet och för att vi aldrig ska sluta kämpa för dessa typer av problem i samhället.

En välskriven, obehaglig och stark bok som lyfter viktiga ämnen. Jag tycker verkligen om hur boken är upplagd. Vissa delar skriver författaren från sitt perspektiv andra delar av boken skrivs det utifrån de som blivit utsatta eller jobbat med ”kulturprofilen”.
I årtionden hade han omgetts av rykten om övergrepp – den välkände kulturprofilen vars prestigefulla klubb drog till sig medlemmar ur Svenska Akademien, och där konstnärskap både föddes och dog. Den 22 november 2017 publicerades journalisten Matilda Gustavssons reportage om kulturprofilen i Dagens Nyheter, där arton kvinnor vittnade om våldtäkter, hot och trakasserier. Det inledde en händelsekedja som skulle få en av världens mest anrika kulturinstitutioner att krackelera inför öppen ridå. I "Klubben" fördjupar Matilda Gustavsson sin undersökning av makten i kulturvärlden och hur långt man kan gå i konstens namn. Hon skriver om tiden kring publiceringen, efterspelet där kulturprofilen döms för våldtäkt och om motsättningarna inom Akademien.

Jag var skeptisk till den här boken av den enkla anledningen att den kom ut när det stormade kring Akademin och jag var rädd för att det skulle vara för mycket skvaller och för dåligt underbyggda åsikter. Men jag kan glatt meddela att jag hade fel! Boken är välskriven, trovärdig och spännande. Den ger en mänsklig bild av ett händelseförlopp som pågått i decennier. Det är människorna som står i centrum och vi får ta del av deras djupaste farhågor, svagheter, styrkor och allt däremellan. Författaren gör det lätt att leva sig in i situationerna och förstå de berörda. Den här boken rekommenderas varmt!
Denna bok fick jag i julklapp. Den blev sedan liggande på mitt nattduksbord, jag trodde nog att det inte skulle vara så intressant att läsa mer om de s.k. Kulturprofilen. Tidningarna hade ju skrivet massor om detta. När jag väl började läsa fann jag att detta var en riktigare skildring om den s.k. kultureliten i Sverige. Jag fick även en ny bild av metoo. Den unga journalisten Matilda Gustavsson har lyckats skriva på ett levande sätt, hennes intervjuer med berörda kvinnor som drabbats av kulturprofilen är avslöjande utan att vara snaskiga. Man får även kanske en alldeles ny uppfattning om vad Svenska Akademien är för institution.
I slutet av november 2017 publicerades en artikel i Dagens Nyheter där 18 kvinnor berättade hur de blivit utsatta för sexuella övergrepp och våldtäkter av en av Sveriges mest inflytelserika personer i kulturvärlden; Jean-Claude Arnault, till att börja med kallad Kulturprofilen.

Artikeln fick större konsekvenser än någon sannolikt hade kunnat ana, för plötsligt blottades inte bara den tysthetskultur som präglat kulturvärlden, där Arnault på grund av sin maktposition, inte minst som make till Katarina Frostensson, dåvarande ledamot i Svenska Akademien, kunnat utnyttja och begå övergrepp mot kvinnor under tre decennier utan att någon vågat eller velat anmäla honom. I slutet av 2018 dömdes Arnault mot sitt nekande till 2,5 års fängelse för två våldtäkter.

Klubben: En undersökning är journalisten Matilda Gustavssons fördjupade berättelse om hur hennes arbete ledde till att Jean-Claude Arnault till slut kunde stoppas. Klubben, som egentligen hette Forum — nutidsplats för kultur, hade sedan 1989 varit en scen för kulturmöten mellan författare, filosofer, musiker, bildkonstnärer, dansare, översättare och skådespelare. Här serverade så kallade Forumflickor klädda i svart och med rödmålade läppar vin i plastglas under tiden kulturfolket minglade. Lovande debutanter bjöds in för att läsa upp sina dikter, spela sin musik och ställa ut sin konst. När misstankarna mot Arnault offentliggjordes, och han senare också polisanmäldes och ställdes inför rätta, stängdes Klubben.

Matilda Gustavssons avslöjande visade också kopplingarna mellan Arnault och Svenska Akademien, vilket fick långtgående konsekvenser för akademiens anseende och trovärdighet hos dess ledamöter. Ingen kan väl ha undgått att läsa om det maktspel som pågick inom akademien, med utspel från akademiledamöter som slöt upp kring Arnault, andra ledamöter som avgick i protest eller tvingades avgå.

Relationen mellan Arnault och Frostensson är för mig helt obegriplig. Han kunde ta på andra kvinnor rakt framför ögonen på henne. Och hon som annars var ganska tyst och tillbakadragen fick enorma vredesutbrott om någon sade det minsta negativt om Arnault. Det är svårt att föreställa sig att hon, en uppenbart kompetent och självständig person, samtidigt kan vara så beroende av någon annan, att hon blundar för hans konstanta otrohet och övergrepp mot andra kvinnor. Kanske behövde hon lidandet för att kunna skapa, det är ju en sådan där typisk konstnärsklyscha, och kanske ansåg hon det fint att uthärda. Att stå över mänskliga känslor. Inte bara Jean-Claude Arnault, utan alla som kom i kontakt med Katarina Frostensson, tycks ha sett henne som en upphöjd isdrottning, en stor auktoritet och kulturellt överlägsen. Men i mina ögon gjorde hon sig enbart till åtlöje genom den bok, K, hon gav ut efter att Arnault dömdes, där hon onyanserat och uppenbart omoget försvarar honom och menar att han är utsatt för en konspiration. Läskigt med personer i maktposition som har så oproportionerligt höga tankar om sig själva.

Lika märklig är förstås Arnault själv. Matilda Gustavsson har granskat hans bakgrund och i boken visar hon hur han har ljugit om det mesta i sitt liv; sina föräldrar, sin uppväxt, sin utbildning, sina uppdrag och sina förmågor. Han har till exempel utgett sig för att ha gått på elituniversitet i Frankrike, men i själva verket hade han utbildat sig till elektriker, dock utan att ta någon studentexamen.

För att inte tala om alla som Arnault omgav sig med, hans entourage, som tycks ha sett honom som en förfinad, främmande fågel bland övriga gråsiskor i landet. Kulturellt bevandrad, social, uppmärksam och lyhörd. I vissa delar kan man förstå begeistringen över hans person. Men han tycks uppenbarligen också ha varit en gränslös narcissist och sexmissbrukare, som använde sin maktposition för att hjälpa fram eller förgöra unga kvinnor beroende på hur de valde att agera på hans närmanden. Narcissist och sexmissbrukare är inte benämningar som Matilda Gustavsson använder i boken. Hon är väldigt noga med att inte skriva något som kan äventyra hela undersökningen. Men vad annat kan han vara? Något är ju uppenbarligen väldigt fel. Det framkommer tydligt när man läser intervjuerna med de kvinnor han utnyttjat.

Matilda Gustavsson håller en neutral ton genom hela redogörelsen. Hon tar inte ställning, trots att det måste ha varit oerhört svårt att förhålla sig nyanserad efter allt hon fick veta genom intervjuer och efterforskningar. Det är väldigt skickligt. Och ärligt. Hon beskriver till exempel hur hon önskade att hon kunde göra kvinnornas berättelser renare. Varför lämnade inte kvinnorna lägenheten före eller efter ingreppet? Varför förlamades de istället för att göra motstånd? Hon var rädd att kvinnorna inte skulle bli trodda. Vissa författare och journalister har efter att Arnault fälldes påpekat just dessa irrationella omständigheter som skäl för att kvinnorna inte utsattes för våldtäkter i juridisk mening. Men domskälen visar tydligt att synen på våldtäkt faktiskt har förändrats. Det handlar inte längre om hur ett offer förväntas bete sig efter våldtäkten, utan om vad gärningsmannen har gjort.

Huvuddragen av det som framkommer i boken kände jag till sedan nyhetsrapporteringen, men det som gör boken så intressant är att den ger en djupare förståelse för hur en person kunde stå skyddad av kulturetablissemanget under mer än trettio år. Hur en person kunde bete sig hur som helst mot unga kvinnor utan att det fick några konsekvenser. Matilda Gustavsson har gjort en imponerande undersökning som är både välskriven och välgrundad.

Bloggen Just nu just här/Annette
Klubben är en bok som handlar om den så kallade Kulturprofilen som till en följd av #metoo anklagades för upprepade övergrepp. Anklagelserna kom i form av vittnesmål i en lång artikel i DN, där utsatta kvinnor berättade vad de varit med om, en artikel som Matilda Gustavsson skrev.

I boken fördjupar Matilda Gustavsson berättelsen. Hon beskriver maktstrukturer, vad Klubben egentligen var, vad som hände där, och vad Kulturprofilen har för bakgrund. En del av berättandet sker genom att personer som funnits i Klubbens närhet intervjuats och själva berättar om sina upplevelser. Några av kvinnorna från artikeln finns också med och det blir möjligt att följa dem och deras reaktioner efter att artikeln publicerats och reaktionerna på den börjat komma.

Vad är bra och vad är mindre bra med boken?
Det är en bok med intellektuell skärpa, som ger en bild av ett mörkt maktmissbruk i kulturens sammanhang. Olika lojaliteter och beroenden visas fram och den bild som avslöjas är allt annat än smickrande. Det enda som jag uppfattar som dåligt med boken är att tidningen DN är nästan osynlig. Det är den tidning Matilda Gustavsson arbetar på och där den avslöjande artikeln publiceras. På det sättet finns tidningen med i berättelsen, som en del i avslöjandet. Men hur såg egentligen DN:s medverkan till Klubben och dess goda rykte ut? På vilka sätt medverkade DN och kulturskribenterna där till att maktstrukturerna kunde upprättas, fortsätta, och att övergreppen kunde ske? Det är konstigt att det är helt obefintligt i Matilda Gustavssons berättelse. Som ledande tidning med stort utrymme för kultur är det orimligt att tänka sig att DN aldrig haft någon beröring med Klubben förrän avslöjandet skedde. Det är ett frågetecken som finns kvar efter att boken är slut, vilken roll DN egentligen spelade och varför det inte nämns. Men förutom det är det en fantastiskt stark och viktig bok.
Vad som hände när kulturprofilens sexuella övergrepp avslöjades. De modiga kvinnorna som steg fram och berättade, konsekvenserna som påverkade så otroligt mycket efteråt. Fantastiskt bra skriven reportagebok, men fy vad förbannad jag blev.
I den här boken berättar Matilda Gustavsson om den s.k. kulturprofilen, som blev ökänd i november 2017 efter en avslöjande artikel som skrevs av just Gustavsson. I sitt reportage berättade hon om hur kulturprofilen, som under många år haft starka band till Svenska Akademien, nu anklagades för bl.a. trakasserier och våldtäkter av inte mindre än arton kvinnor. Det hade under årtionden gått rykten om mannens övergrepp, men ändå hade ingen av hans kollegor vågat eller velat göra något. I den här boken fördjupar skribenten sin tidigare undersökning av den svenska kulturvärlden och dess maktelit. Hon berättar om de motsättningar som uppstod inom Svenska Akademien efter avslöjandet, och ställer sig frågor om vad som anses acceptabelt att göra i konstens namn.



Frågor om makt och skapande
För den som följt nyhetsrapporteringen kring kulturprofilen och Svenska Akademien innehåller boken kanske inte så mycket nya fakta. Men den är ändå enormt intressant tack vare sina frågeställningar om konstutövning och makt. Som läsare förundras man över hur dyrkan av det s.k. manliga geniet fortfarande är så pass dominerande inom svenska kulturinstitutioner. Så länge man är en respekterad kulturpersonlighet så kan man ta sig vilka friheter som helst. Det är en värld där de mäktiga hela tiden håller varandra om ryggen och där genierna och deras närmaste kollegor aldrig kan göra fel.

En inblick i journalistiskt arbete
En annan av bokens många styrkor är att den bjuder på en målande beskrivning av journalistiskt arbete. Gustavsson berättar på ett enkelt och engagerande sätt om hur man jobbar med ett scoop av det här slaget och hur man på ett så etiskt sätt som möjligt tar sig an ett fall där ord står mot ord. Hon pekar på att man måste vara tålmodig och hela tiden ha en öppen hållning.

Mångfacetterad bild
Klubben är en enastående fördjupning kring allt som har med kulturprofilen och den svenska metoo-rörelsen att göra. Gustavsson ger läsarna en mycket komplex bild av händelseförloppet där ingenting är helt svart eller vitt. Vi får ta del av de utsatta kvinnornas skakande vittnesmål såväl som intervjuer med den anklagade och hans familj och vänner. Framför allt får vi en skrämmande inblick i vilka faktorer som kan leda till att en tystnadskultur formas. Men även om boken gör en illa till mods på många ställen så är den samtidigt en makalös hyllning till de människor som faktiskt vågade stå upp mot förtrycket.
En berättelse om en misogyn mytoman med Napoleonkomplex. "Klubben" är mycket mer än "behind the scenes" av ett avslöjande, det är en insyn i hela kulturens könsmaktsordning. Vi får följa med på en journalistisk resa som parallellt utvecklas till en osmickrande, ärlig biografi om en fullblodad psykopat som lyckades bygga ett imperium av ett luftslott. Man kan inte annat än att hata och fascineras av Jean-Claude Arnault.
"Klubben" av Matilda Gustavsson handlar om en av de största svenska kulturskandalerna någonsin. Kulturprofilen Jean-Claude Arnault organiserar en klubb där bland annat medlemmar ur Svenska Akademin ingår. När Matilda Gustavssons reportage om övergrepp för första gången publicerades i Dagens Nyheter år 2017 påbörjades en kedja av händelser som skulle få stor uppmärksamhet i Sverige såväl som utomlands.

Denna bok är en mer djupgående version av det första reportaget och beskriver dessutom händelseförloppet efter. Boken är mycket välskriven och ett utmärkt exempel på god journalistik. Det är en mycket intressant och viktig bok.
Detta är berättelsen om hur det gick till när den så kallade Kulturprofilens sexuella övergrepp avslöjades, och vilka effekter avslöjandet fick. Svenska Akademin drogs med i fallet, vilket ledde till kriser och avhopp i den anrika institutionen. Matilda Gustavsson är journalisten som började gräva i denna unkna historia.

Granskningen av Jean-Claude Arnault är en följd av de avslöjanden som framkom i samband med me too-rörelsen i slutet av 2017. På Dagens Nyheters redaktion började man fundera över vilka makthavare som eventuellt skulle kunna missbruka sin ställning i Sverige, och strax därefter fick Gustavsson kontakt med en kvinna som sade sig ha utsatts för sexuella trakasserier och övergrepp av Jean-Claude Arnault. Fler kvinnor tillkom, och historien bara växte.

Boken är en rak skildring av händelserna som ledde fram till publiceringarna i Dagens Nyheter. Vi får här en fördjupad och mer nyanserad bild av hur övergreppen kunde fortgå i alla dessa år. Läsaren får ta del av Gustavssons oro och tveksamhet inför detta känsliga material. Lika varsamt behandlar hon de utsatta kvinnorna och deras vittnesmål. Språket är lättläst och engagerande och det är svårt att inte bli upprörd under läsningen. Skildringarna blir aldrig snaskiga. Det här är dock inget skvallerreportage, utan en seriös granskning. För detta arbete blev Matilda Gustavsson belönad med Stora Journalistpriset.