Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar

Bok av Nabila Alfakir Hans Lorentz Mikael Demetri Pirjo Lahdenperä Angelina Dimiter-Taikon Elisabeth Elmeroth Mujo Halilovic Ylva Hofvander Trulsson Minka Huskic Christina Rodell Olgac Eva Saether Max Strandberg Johan Söderman
I den här boken beskriver författarna innovativa interkulturella utmaningar för dagens mångkulturella skola. Alla bidrag har det gemensamt att de utgår från mångfald som bas för utveckling av både undervisning och skolutveckling. Mot bakgrund i ett starkt engagemang och vilja att förbättra, utveckla och stärka dagens mångkulturella skola skriver författarna bl.a. om: lärares interkulturella attityder och kompetenser mångkulturella utmaningar för gymnasieskolan föräldramöten på mångkulturella skolor didaktik för språk- och kunskapsutveckling elevers tankar om musik och musikämnet i skolan rörelsen Gatans Röst och Ansikte som förebild och folkbildning nya tankar för förbättrad skolgång för romska barn utmaningar för framtidens mångkulturella skola. Boken vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare som vill utveckla sina kunskaper om interkulturell pedagogik och didaktik. Även andra som är intresserade av skolutveckling och mångfald, som skolledare, rektorer, kommunala utvecklingsledare, skolpolitiker, skoladministratörer m.fl. kan genom denna bok öka sin pedagogiska kompetens och därigenom skapa bättre förutsättningar för en mer samhällsförankrad och nutidsorienterad skolverksamhet.