Vingböckerna Steg 12, fem olika böcker

Bok av Görel Hydén
Vingböckerna är kvalitetsböcker utöver det vanliga, med en härlig samling karaktärer och engagerande texter. De gör det möjligt för nybörjarläsaren att redan från första början få uppleva läsning som  både underhållande och meningsfull, och som inte lämnar läsaren med en känsla av "Än sen då?" i slutet av boken. Böckerna är ordnade i olika steg. På pärmens insida längst bak i varje bok anges på vilket steg boken är placerad, och antalet ord i boken. Vingböckerna steg 1-12 omfattar: 60 titlar fördelade på 12 steg 5 olika böcker på varje steg 16 sidor i varje bok (steg 1-10) 24 sidor i varje bok (steg 11-12) Lärarpärm  med handledningar inkl. arbetsblad till alla böcker Diagnosmaterial Vingböckerna är avsedda i första hand för år F-2, att användas vid självständig läsning och vid så kallad guidad läsning då läraren undervisar en grupp elever i lässtrategier för såväl avkodning som läsförståelse - strategier som eleverna ska lära sig använda på egen hand för att bli aktiva läsare. Färdiga underlag för läsprotokoll underlättar för läraren att fastställa  elevens starka och svaga lässtrategier. Läsprotokollen ger också läraren info om vilken svårighetsgrad, vilket steg, som passar en viss elev vid självständig läsning, liksom vid guidad läsning. Med Vingböckerna ges eleverna de bästa förutsättningar att lyckas med sin läsinlärning och att få en god läsutveckling med ökat självförtroende. Tack vare Vingböckernas utformning och uppläggning kan undervisningen lägga lika stor vikt på läs- och skrivglädje som på läs- och skrivfärdighet. Vingböckernas karaktär Detta är basen för Vingböckernas uppläggning och innehåll: Upprepande struktur - allt från en enda mening som upprepas genom hela boken med bara ett nytt ord sist i varje ny mening till längre stycken som upprepas 2-3 gånger i boken med flera byten av ord i varje ny upprepning. Fördelen med detta är att eleverna får se mönster i meningar, satser, ord och uttryck, mycket övning på vissa ord och uttryck på kort tid, snabbt uppleva känslan av att kunna läsa med flyt, dvs. med god hastighet, uttrycksfullt och med få omläsningar. Logiskt händelseförlopp i varje bok - allt från en episod och en karaktär till mer komplicerade berättelser där fler och fler karaktärer kommer in i handlingen. Den logiska gången underlättar för eleverna att dra rimliga slutsatser om hur berättelsen ska fortsätta. Bildstöd - allt från att vara mycket stort med en tydlig bild som illustrerar varje menings nya ord, till att illustrera en situation som beskrivs i ett längre textavsnitt. När dialoger introduceras står repliken på samma sida som den karaktär som talar. En poäng, knorr eller en sensmoral i slutet av varje bok. Detta gör det värt besväret att läsa hela boken, och det stimulerar till reflektioner runt bokens handling. Vardagsnära innehåll - allt från konkreta vardagssituationer inom elevernas omedelbara erfarenhetssfär till situationer som ligger lite utanför, eller ännu lite längre bort. Baksidestext med bilder. Baksidestexten kan användas för att introducera en ny bok och för att ge barnen en första förförståelse till vad boken handlar om. Vingböckerna steg för steg Vi utgår från att de flesta barn som börjar skolan har erfarenheter av både läsning och skrivning. Många har lyssnat på högläsning, några har lekt affär och skrivit skyltar och prislappar, några har skrivit önskelista till mormor. De flesta kan läsa och skriva sitt eget namn och några andra vanliga ordbilder. Den första läs- och skrivundervisningen bör ta sin utgångspunkt i det som barnet redan kan. Progressionen från Steg 1 till Steg 12 är långsam men mycket tydlig. Meningarnas struktur, frå