Utveckla förståelse i förskolan : en grund för god läsutveckling

Developing early comprehensions
Bok av Andrea DeBruin-Parecki Anne Van Kleeck Sabra Gear Sandra Barrueco Kelly B Cartwright Michael D Coyne Barbara E Culatta Anne E Cunningham David K Dickinson Nell K Duke Billie J Enz Geraldine M Fernández Nicole Ruther Guajardo Kendra M Hall-Kenyon Kathryn Hirsch-Pasek Janne Lepola Julie S Lynch John P
Genom ökad kunskap om hur förståelsefärdigheter utvecklas i den tidiga barndomen kan förskolan i sin verksamhet lättare stimulera barns läs- och skrivutveckling. Den här boken visar hur förskolans tidiga literacyinsatser kan vara avgörande för att minska skillnaderna när det gäller förståelse bland läsare i skolåldern. Författarna understryker förståelseutvecklingens interaktiva natur och hur den är kopplad till barnens kognitiva och talspråkliga utveckling. Bland mycket annat resonerar de om vilken roll exekutiva funktioner spelar i den tidiga förståelseutvecklingen och vilken betydelsefull relation flerspråkighet, muntlig språkutveckling, ordförrådsinlärning och barnens begynnande förståelse av vad de vet, s.k. metakognition, har till förståelseutveckling. Utveckla förståelse i förskolan vänder sig främst till studerande på förskollärarutbildningen samt till förskollärare och annan pedagogisk personal i förskola och tidig grundskola.