Läsa, skriva och samtala i alla ämnen

Engaging students in disciplinary literacy, K-6
Bok av Cynthia Brock
Ämnesinriktad literacy, där läsning, skrivning och samtalande används som verktyg för lärande på ämnesspecifika sätt, förknippas ofta med undervisning i grundskolans senare år. Författarna till den här boken beskriver i stället varför ämnesinriktad literacy är så viktig för undervisningen i skolans tidiga år. Författarna diskuterar hur den ämnesinriktade processen liksom elevernas lärande ter sig när ämnesexperter, literacyforskare, lärare och elever arbetar tillsammans för att utveckla undervisningen i enlighet med en forskningsbaserad bästa praktik. Fem designprinciper för undervisning presenteras och tydliggörs i tre temaarbeten: naturkunskap i årskurs två, samhällskunskap/historia i årskurs fyra och matematik i årskurs sex. Varje temaarbete kretsar kring en central undersökningsfråga och främjar mer kognitivt krävande tänkande. Boken vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i års kurs 1-6.