Poppa å må bra! sa Poppe

Bok av Charlotta Lagerberg-Thunes
Barn har tidigare fler relationer till många fler människor idag än förr i tiden. På så vis är det nödvändigt för barnen att lära sig hantera kommunikation och sociala samspel tidigare i livet. Det ställer stora krav på små barn att klara av så många olika relationer och olikheter. Då är det extra viktigt att barn får de redskap och hjälp som behövs för att lättare kunna sätta ord på sina känslor och vad det känner och hur det upplever saker och ting i sin vardag. Det kan man göra på ett lustfyllt sätt genom att måla, sjunga, prata, dansa, reflektera, baka, massera eller odla. Popcornmannen Poppe fortsätter därför sin serie om alla de små poppandes personligheter som lever i Popcorndalen, där fantasifulla sagor innehåller vardagliga dilemman. Popcornmannen Poppes nya bok heter Poppa å må bra!, sa Poppe. Den lanseras i augusti 2011. I boken poppar det upp nya känslor. Nya karaktärer dyker också upp som t ex det läskiga popcornmonstret som sätter fart på sagan så att Puff-popcornen rycker in och hjälper till. Och vad händer däruppe på Smörberget egentligen? Och kan verkligen Poppa Joe laga lika goda pruttpannkakor som Majsan? Det får den som läser boken utforska och se. Ämnen som tas upp denna gång är bland annat om rädsla, skvallra, skryta, vara stolt, om lycka och glädje och även om att leka med eld eller rymma. I boken finns också gott om frågeställningar om hur en känsla känns, var den sitter och om den är stark eller svag. Förutom sagor fulla med fantasi finns det även en rap och rytmikramsa, skriv- och ritövningar, recept och faktarutor samt pyssel för den som gillar att göra mallgrodor och i slutet av boken får barnen Poppis- diplomet. I serien om Popcornmannen Poppe finns det tre böcker skrivna utifrån barnens perspektiv. Passande för skolmiljö eller i hemmet för barn i åldern 5-9 år. Den kram-märkta mjukisen passar att arbeta tillsammans med böckerna. Poppe mjukisen tycker det är majsigt att kramas. - Poppe är den molnformade mjuka popcornet som är en kram-märkt filur, som är med barnen när de svarar på frågor som finns i slutet på varje saga. Han är mysig att ha i famnen när man läser om sorg, glädje, svartsjuka, kärlek, vänskap, drömmar, ilska eller mobbning. Ett perfekt gosedjur att ha i klassrummen eller i sängen när barnen läser med mamma och pappa, säger Charlotta Lagerberg Thunes. Poppes budskap är att man ska på ett skönt och öppet sätt kunna tala och sätta ord på svåra känslor och glada känslor, för att lära barn hantera sina och andras känslor och lära sig känna igen dem och tolka dem. Och för att skapa ett mjukare och trivsammare klimat. I Poppes tre känsloböcker får barnen hjälp med detta. Att på ett kreativt och lekfullt sätt tal del av sång, odling, att skriva, måla, baka, massera, rappa, leka, dansa, reflektera och fantisera om saker som händer i Popcorndalen. För i Popcorndalen händer det tråkiga-, roliga- sorgsna-, fantasifulla-, tokiga och spännande saker där alla sinnen får vara med. - Utan våra känslor vet vi inte vilka vi är! Det är viktigt att låta barn får vara i sin känsla och känna den fullt ut! ", säger Charlotta Lagerberg Thunes. - Jag använder mig av ett enkelt bildspråk och försöker skriva så det skall roa barnen och ge utrymme för skratt och glädje. Samtidigt som det skapas möjlighet att fundera på sina egna frågeställningar och hitta sin egen fantasivärld om popcorns.", säger Charlotta Lagerberg Thunes. Det var när Charlotta Lagerberg Thunes själv arbetade som pedagog för lågstadieelever och upptäckte att det material om etik som fanns för undervisning var torrt och trist och hon funderade mycket på hur man entusiasmerar små barn att lära sig om etik. Hon ville skapa något poppigt och färgstarkt och då blev det att hon skapade Popcornmannen Poppe. Böckerna fungerar väldigt bra både i hemmet och i skolan. - Jag ville göra en personlig och pysslig bok som är färgglad och roligt men ändå belyser etik på ett spralligare sätt än knastertorrt. Des