Carmilla

Bok av Sheridan Le Fanu
Carmilla is a Gothic novella by Joseph Sheridan Le Fanu. First published in 1872, it tells the story of a young woman's susceptibility to the attentions of a female vampire named Carmilla. Carmilla predates Bram Stoker's Dracula by 25 years. Carmilla, the title character, is the original prototype for a legion of female and lesbian vampires. Though Le Fanu portrays his vampire's sexuality with the circumspection that one would expect for his time, it is evident that lesbian attraction is the main dynamic between Carmilla and the narrator of the story. When compared to other literary vampires of the 19th century, Carmilla is a similar product of a culture with strict sexual mores and tangible religious fear. While Carmilla selected exclusively female victims, she only becomes emotionally involved with a few. Carmilla had nocturnal habits, but was not confined to the darkness. She had unearthly beauty, and was able to change her form and to pass through solid walls. Her animal alter ego was a monstrous black cat, not a large dog as in Dracula. She did, however, sleep in a coffin. Carmilla works as a gothic horror story because her victims are portrayed as succumbing to a perverse and unholy temptation that has severe metaphysical consequences for them. Although Carmilla is a lesser known and far shorter Gothic vampire story than the generally-considered master work of that genre, Dracula, the latter is heavily influenced by Le Fanu's novella. Carmilla has been adapted to several films, TV-production, radio as well as influenced both comics and music. Joseph Thomas Sheridan Le Fanu (1814-1873) was an Irish writer of Gothic tales and mystery novels. He was the leading ghost-story writer of the nineteenth century and was central to the development of the genre in the Victorian era. Three of his best known works are "Uncle Silas", "Carmilla" and "The House by the Churchyard". Le Fanu worked in many genres but remains best known for his mystery and horror fiction. He specialised in tone and effect rather than "shock horror", and liked to leave important details unexplained and mysterious. He avoided overt supernatural effects: in most of his major works, the supernatural is strongly implied but a "natural" explanation is also possible. Though other writers have since chosen less subtle techniques, Le Fanu's best tales, such as the vampire novella "Carmilla", remain some of the most powerful in the genre. He had enormous influence on one of the 20th century's most important ghost story writers, M. R. James.
Originalet som har inspirerat Dracula och andra klassiker.

Det var väldigt intressant att läsa den här vampyrthrillern som kom först, men som inte fått lika mycket uppmärksamhet som andra berättelser. Det är roligt att det är en kvinna i huvudrollen.

Den är väldigt snabbläst och spännande på ett lite smygande sätt. Jag fick inte hjärtklappning av att läsa den.
Jag är ingen skräckläsare, jag har bara läst någon enstaka bok i den genren tidigare. Däremot har jag sett och tyckt väldigt mycket om En vampyrs bekännelse av Anne Rice från 1994, i regi av Neil Jordan, och Bram Stokers Dracula från 1992, i regi av Francis Ford Coppola. Det var väl ungefär så långt mina kunskaper om vampyrer sträckte sig när jag började läsa boken om Carmilla.

Carmilla är en kortroman på bara 115 sidor med ett efterord på tretton sidor. Det är inte mycket om man jämför med normallängden för romaner numera. Men så är ju den här romanen av äldre datum. Den kom ut 1872. Märkligt nog är den inte så känd, denna världens kanske allra första vampyrroman. Betydligt mer bekant är Dracula av Bram Stoker, som kom ut ett halv sekel senare, tydligt inspirerad av just Carmilla.

Den artonåriga Laura bor med sin far och deras tjänstefolk i ett stort gotiskt slott med många fönster och torn på en mycket enslig plats som är belägen i Österrike, på gränsen till Slovenien. Utanför slottets portar sträcker sig skogen flera mil till närmsta bebodda by. Lauras liv är väldigt ensamt, utan några jämnåriga att umgås med, men det ändras i samma ögonblick som en vagn dragen av fyra hästar kommer i sken på vägen förbi slottet och välter. En ung kvinna, Carmilla, lyfts ur vagnen av övriga i följet. Laura känner igen henne från en dröm hon hade som barn, en dröm som först gjorde henne lugn men sedan vettskrämd.

När Lauras far erbjuder Carmillas mor att ställa slottet till förfogande för hennes dotter, så att Carmilla kan återhämta sig under några veckor tills övriga i följet kommer tillbaka från ”en resa som gäller liv och död”, blir det upptakten på både djup vänskap, mystiska händelser, sjukdom och död. I byarna runt omkring slottet dör böndernas unga döttrar helt oförklarligt, samtidigt som vänskapen djupnar mellan Laura och Carmilla till något sinnligt, som Laura dras till, men samtidigt känner motvilja inför. Hon leker med Carmillas vackra hår och njuter av att lyssna till hennes låga, behagliga röst. Men vissa saker är mindre tilltalande, som Carmillas kyla, som inte passar ihop med hennes ungdom, och Carmillas vägran att berätta något om sig själv, sin mor och sin historia.

Inte lång tid efter Carmillas ankomst börjar Laura drömma mardrömmar. Hon ser en svart varelse, likt en stor katt, röra sig smidigt och snabbt i rummet på natten och hon känner hur den kliver upp i sängen då hon sover och sticker henne nedanför halsen. Efteråt tar den skepnad av en kvinna och försvinner ut genom dörren utan att öppna den. Laura blir blekare och svagare. Men Carmilla får henne att må bättre genom att lägga sina armar om hennes hals och viska kärleksfulla ord, som att ”mitt i min oändliga förnedring lever jag i ditt varma liv, och du ska dö – dö, ljuvligen dö – in i mitt”. Carmilla är på flera sätt gåtfull. Hon deltar inte i slottets bönestunder och hon sover nästan hela dagarna. När en last med renoverade tavlor anländer till slottet, finns där en tavla av en av Lauras förfäder, Mircalla (notera anagrammet), som dog hundratals år tidigare. Porträttet är en exakt kopia av Carmilla.

Ledtråd efter ledtråd serveras, men Laura och hennes far och hela tjänstestaben är som förblindade av Carmillas gracila och vackra gestalt, och ser inte att vad Carmilla längtar efter och behöver är Lauras unga blod, för att själv förbli evigt ung och kunna leva vidare oförsvagad.

Jag tyckte väldigt mycket om stämningen i språket och hur historien växte fram. Och hur författaren med små medel lyckades skildra Carmillas snabbt växlande känslor, från kärleksutbrott till iskyla och vrede, och tillbaka igen. Carmilla är en tunn liten bok som gjorde intryck.

Bloggen justnujusthar