Mörkrets barn

Bok av Sofie Bjarup
Whitechapel, London, 1888. Den unge journalisten William Sinclair har aldrig tidigare varit i den här delen av staden. Anständigt folk ur överklassen har inte där att göra, men de makabra morden har med magnetisk kraft dragit dit både pressen och horder av nyfikna. Alla är så uppslukade av tidningarnas sensationella rapporter om det som nattetid sker i de mörka gränderna, att knappt någon lägger märke till att armen av en ung kvinna sköljts upp på Themsens strand. För William blir det dock början på något som kommer påverka resten av hans liv. Mötet med slummen får Williams världsbild att krackelera. Dottern till en av hans mors vänner har försvunnit och i försöken att finna henne dras han allt djupare in i Whitechapel, samtidigt som hans häftiga och förbjudna förälskelse i den radikale kollegan James gör att han heller aldrig vill därifrån. Sofie Bjarups debutroman är en kriminalberättelse om fasansfull död, men också en resa genom det engelska klassamhället och en skildring av kärlek som måste ske helt i det fördolda för att inte leda till vanära, tukthus och straffarbete. Mörkrets barn är den första boken i en kriminalserie om William Sinclairs och James Quilters upplevelser i den senviktorianska världen. SOFIE BJARUP är född och bosatt i Skåne. Hon har under en tid arbetat i London vilket gav henne inspiration att skriva Mörkrets barn.
Platsen är East End i London.

Året är 1888.

Mördaren är inte Jack the Ripper.

Han finns visserligen med i bakgrunden redan från början, men han utgör en del av dekoren snarare än en del av handlingen - vilket nog hade provocerat honom något oerhört om han hade vetat om det. Brutala mord är det dock frågan om och de påminner väldigt mycket om de historiska ”Thames Torso Murders” (1887-1889; lika mystiska och olösta som Jack the Rippers mordserie, men betydligt mindre omskrivna).

I centrum står den unge journalisten William Sinclair. Han är född in i den brittiska överklassens översta skikt och hade inte behövt lyfta ett finger för sin egen försörjning, men har valt journalistiken eftersom ett liv som sysslolös lätting är honom helt främmande. Det blir hans uppdrag att bevaka fallet med likdelarna som påträffas i Themsen medan mer erfarna kollegor jagar runt efter Jack i samma stadsdel. På sin jakt efter sanningen möter han också kärleken, vilket hans mor redan önskat i många år att han ska göra. Däremot hade hon knappast önskat sig att han skulle bli kär i en politiskt radikal journalist ur de lägre klasserna - för att inte tala om det där i dåtiden helt otänkbara att en man blir kär i en annan man. Som om William inte redan hade nog att bekymra sig för blir han dessutom ombedd att diskret försöka hitta en försvunnen ung kvinna ur den egna familjens nära krets - vilket får honom att börja frukta att det är hon som flyter upp i mindre delar på Themsens stränder.

Med ”Mörkrets barn” har Sofie Bjarup levererat en av de stora överraskningarna på deckarhimlen på senare år. Inte minst håller hon spänningen vid liv ända fram till sista kapitlet på ett sätt som skulle imponera till och med på Agatha Christie. Det är för övrigt den författare som jag associerade mest till när jag läste ”Mörkrets barn”, men jag måste säga att Sofie Bjarup lyckas lite bättre än den gamla deckardrottningen när det gäller att förse sina karaktärer med känsla och djup. Även om det är den spännande deckargåtan som är huvudsaken så engagerar också de människor vi möter och deras så olika öden.
Året är 1888 och platsen är East End i London. Överklassonen och journalisten William Sinclair är på plats för att rapportera om Jack the Rippers makabra framfart i slummen. James Quilter är också journalist och där i samma ärende, för en konkurrerande tidning. De blir vänner och snart uppstår mer än så mellan de två unga männen. En förälskelse som inte ens är laglig under 1800-talet.

Williams mor har en bekant vars dotter plötsligt försvinner, han beslutar sig för att hjälpa till i det sökandet. Rippermorden väcker så stor uppmärksamhet, att när en ung kvinnas arm flyter upp på Themsens strand en morgon är det knappt någon som lägger märke till det.

Mörkrets barn är en historisk kriminalroman, och samtidigt så mycket mer. Det är en resa i det engelska klassamhället under 1880-talet och en vacker samkönad kärlekshistoria. Det är fantastiska miljöbeskrivningar och ett målande språk som placerar mig direkt i händelsernas centrum. Det är lika lätt att leva sig in i berättelsen, som det är lätt att bli kvar i den.

Med de närmare 500 sidorna ges det gott om tid att komma riktigt inpå karaktärerna, och spänningen byggs upp på ett skickligt sätt. Fascinerande att kunna berätta en romantisk och vacker kärlekshistoria och samtidigt lyckas med en berättelse om ond bråd död. Under läsningens gång kan jag inte bestämma mig för vilken av delarna i den som lockar mig mest att vända blad i en rasande fart; mordhistorien eller kärleksaffären?

Jag slås utav hur aktuell Mörkrets barn känns, trots att den utspelar sig på 1800-talets slut. Människors utsatthet, inte minst mäns syn på kvinnor och hur trångsynt samhället kan vara på flera plan, är en lika aktuell fråga nu som då. Samkönad kärlek som idag borde vara fullt ut accepterat, väcker fortfarande ilska hos vissa grupper i vårt svenska samhälle på 2020-talet.

Mörkrets barn är Sofie Bjarups debutroman, och vilken debut! Det här är en bokupplevelse jag kommer att minnas länge. Ruskigt bra!
Wow, ojojoj!! Jag är grymt imponerad!! Svag som jag är för historiska romaner, föll jag som en fura för denna välskrivna, mustiga och spännande historia. Författaren låter oss besöka samhällets olycksbarn i Londons slumområden, och det är noir på riktigt. Det är fattigt och skitigt. En kamp på liv och död. Ett människoliv är inte mycket värt i dessa kvarter.
Mitt i allt det mörka får vi uppleva den vackraste av kärlekshistorier. En relation som är långt ifrån okomplicerad, i en tid då samkönad kärlek betraktades som både syndigt, sjukligt och brottsligt.
Mörkrets barn får ☕☕☕☕☕.