Mitt grymma öde

Bok av Carl-Michael Edenborg
Förord av Alexander Bard. Georg Friedrich Händel var 1700-talets största barockkompositör. Hans skälvande vackra operaarior handlade om kärlek, svartsjuka och mordlust, och de var fyllda med riddare, drakar och häxor. Men själv betraktades han som snål, fet och elak. Hur hängde Händels bistra personlighet ihop med hans underbara musik? I den här färgstarka, barocka romanen fantiserar idéhistorikern Carl-Michael Edenborg fram ett möjligt inre universum hos kompositören. Läsaren får följa Händel från hans enkla, hårda uppväxt i Tyskland, över hans dramatiska år i Italien och fram till hans liv som världens främsta kompositör i London. Särskilt handlar det hans olyckliga kärlek till tidens superstjärnor: kastratsångarna. Carl-Michael Edenborg (född 1967) författare, förläggare och idéhistoriker. Han har tidigare skrivit flera böcker om alkemi och erotik, några av dem under pseudonymen Gunnar Blå." Citat: "Carl Michael Edenborgs roman om tonsättaren Händel är mörk och otäck, men fullkomligt livsbejakande mitt i sin dysterhet. Den är skriven som en gotisk fantasi, och är fasansfullt underhållande, och tveklöst årets bästa svenska roman." Björn Kohlström, Jönköpings-Postens "... en vindlande, språkligt sprudlande, fasansfull, tänkvärd, stundtals mycket rolig och oavbrutet underhållande roman. Det är bara att konstatera: Edenborg har skrivit ett mästerverk." John Sjögren, Upsala Nya Tidning "... ett lysande drama, monstruöst, överdådigt och grymt som den operagenre Händel komponerade för." Inger Dahlman, Norrköpings Tidningar "Mustig och välskriven ... Man behöver inte vara intresserad av klassisk musik för att uppslukas av Mitt grymma öde av Carl-Michael Edenborg. Romanen handlar om barockkompositören Händel. Jag fastnade direkt för det smått otäcka omslaget, och drogs in i berättelsen om denne högst specielle man. Han var genial, men också illa omtyckt. Han verkar ha pendlat mellan högmod och självförakt. Om musik, passion, ondska och livsnjutande. Fascinerande läsning!" Cecilia Gustavsson, Cecilias bokblogg (Aftonbladet) "En oemotståndlig och musikalisk bladvändare för adult-kanalen." Gunilla Brodrej, Expressen "Tack vare skärpan i bildspråket och intensiteten i själva prosan fascineras man mer och mer. Det handlar ju om en genial man, men som så hatar sitt liv och alla andras att han vill 'utrota det mänskliga' Death metal i barockmiljö." Martin Nyström, Dagens Nyheter "... det är en ynnest att i hans sällskap få beträda barockens tid och få den skildrad genom Händels inte så litet förvridna och absurda perspektiv. Edenborg skriver med en laddad och intim intensitet, språket skapar liv och konturskarpa bilder på ett sätt som övertygar och inger läsaren en förvånansvärt klar föreställning av och känsla för barockens märkliga ideal och värderingar. Kort och enkelt uttryckt: Jag är imponerad." Crister Enander, Helsingborgs Dagblad "Det är en grym berättelse, om en pojke som utsätts för övergrepp från alla håll. Från modern och fadern, livkirurgen, (av sonen här kallad Slaktaren), musikläraren, en kardinal, en sångerska. En berättelse om en ensam man som vantrivs i sin kropp, drömmer om renhet och våldsam konst, som låter sig utnyttjas och i sin tur utnyttjar andra." Sara Norling, Aftonbladet "Hans roman Mitt grymma öde är rena orgien i Händels sexualitet, skriven på elegant, stundtals rent briljant prosa, vilket ger skjuts åt det ofta lätt groteska innehållet." Lennart Bromander, NorraSkåne Det är en livfull, vibrerande resa med fräck dialog och bilder som etsar sig fast på näthinnan: av slöa, skönsjungande valrossar och annat. Om det inte redan framgått så är det en bok jag blivit ganska så förtjust i. Fabian Kastne...
Romanen bygger på kompositören Händels liv. Edenborg har sökt i befintliga arkiv och brevväxlingar och byggt ett fantastiskt porträtt av en svinaktig snåljåp. Om Händel haft ättlingar i nedstigande, hade de nog inkommit med en och annan stämning, men han förblev ogift och barnlös.
Ett frossande i elaka tankar gör att det här är en feel bad-roman, men det är inte läsaren som mår dåligt.
Pocketupplagan innehåller några små ändringar jämfört förstaupplagan som främst handlar om dåtidens titelgivning.