Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp

Making learning visible
Bok av Projekt Zero
Vad är en lärande grupp? I vilken utsträckning kan individuellt lärande förstärkas - eller tvärtom hämmas - i en lärande grupp? I vilken utsträckning kan dokumentation främja nya sätt att lära? Vilka samband finns mellan dokumentation och bedömning? Boken är ett samarbetsprojekt mellan Reggio Emilia och Howard Gardners forskningsgrupp. Detta är några av de frågor som har undersökts av ett forskningsprojekt i samarbete mellan Project Zero vid Harvard Graduate School of Education och Reggio Children. I projektet deltog lärare och pedagoger vid Reggio Emilias kommunala förskolor och forskare från Project Zero. I litteraturen kan man finna talrika studier av individuellt lärande liksom av lärande i grupp, men endast ett fåtal av dessa har fokuserat individuella strategier för lärande inom en grupp och gruppens lärande - i synnerhet om gruppen består av små barn. Dessutom har mycket litet publicerats inom pedagogikens och utbildningens område gällande förhållandet mellan dokumentation och bedömning/utvärdering. Tillsammans har Reggio Children och Project Zero försökt identifiera metoder och processer, som kan göra det möjligt för lärare att reflektera inte bara kring barns utan också kring vuxnas läroprocesser - dvs. utforma ett stöd för de vuxnas tanke och handling då det gäller såväl barns tänkande som dialogen med kollegorna. Mötet mellan Reggio Children och Project Zero har inneburit en viktig möjlighet att studera dessa frågeställningar på ett mer djupgående sätt. Detta forskningssamarbete utmynnar i hypotesen att dokumentation kan stödja såväl individuellt lärande som lärande i grupp genom att skapa samband mellan dem.