Förundranseffekten

Sara Hammarkrantz, Katrin Sandberg
Boken handlar om förundran och hur den påverkar kroppen och välmåendet. Förundran är att se och uppleva det stora runt omkring. Det kan vara en solnedgång, ett vackert musikstycke, en klar stjärnhimmel eller en förståelse för något som du inte trodde var möjligt att förstå. Författarna utgår från den senaste forskningen och berättar hur förundran hjälper till att minska stress och inflammationer. Mindre

Boken handlar om förundran och hur den påverkar kroppen och välmåendet. Förundran är att Mer

Betyg saknas
En grafiskt fin och informativ faktabok med färgglada illustrationer av Li Söderberg och en imponerande referenslista i slutet som väcker mersmak för ämnet förundran.

Författarna verkar ha gjort en fantastisk resa, både fysiskt och emotionellt, med skapandet av denna bok där de har intervjuat wonderjunkies som inspirerar.

Jag är tacksam för alla tips på konstverk, radioprogram, låtar, TV-program, platser, videoklipp och böcker som författarna tar upp som exempel som har väckt förundran hos andra.

Vad tar jag till mig mest av läsningen? Flera punkter, att:
* ett TV-program som ”Planet Earth” kan väcka förundran och jag blir genast inspirerad att titta på flera naturprogram hemma då jag inte kommer ut i naturen
* att boka tid hos @cillasgreenroom för lite coaching och skogsbad
* se över mina spellistor med låtar som ger mig gåshud och gör mig tårögd, kanske skapa en ny och separat spellista för ”Förundran”
* förundran kan ha inflammationshämmande effekter
* leta upp lokala vandringsleder
* jag kan reflektera mer kring förundran i vardagen eftersom det finns mer att hämta i det vardagliga
* förundransfaktorer eller triggers är individuella
* man som genomsnitt upplever förundran 2,3 gånger per veckan
* förundran sänker kontrollbehov och ökar riskbenägenhet på ett positivt sätt
* jag kan bli bekväm med att leva i ovisshet
* fortsätta sträva mot ”beginner’s mind” och utforska med nyfikenhet
* att promenera med single-tasking, alltså utan ljudbok i öronen