Äppelmannen

Mercedes-snittet
Bok av Anne Mette Hancock
En pojke har försvunnit spårlöst från sin skola och journalisten Heloise Kaldan beger sig till platsen för att ta reda på vad som har hänt. På skolgården möter hon sin vän Erik Schäfer som har hand om fallet. Ingen vet vad som hänt pojken men plötsligt dyker hans telefon upp. Det visar sig att han är besatt av pareidoli, det psykologiska fenomen som gör att man ser bilder av ansikten i slumpmässiga föremål. I pojkens telefon hittar de ett fotografi som fångar deras uppmärksamhet, en ladugårdsdörr som liknar ett ansikte. Kan det vara där pojken befinner sig? Heloise beordras att släppa artikeln hon skriver på, en kontroversiell utredning av soldater med posttraumatiskt stressyndrom, för att istället rapportera om den försvunna pojken. När fallet börjar peka i riktning mot de traumatiserade soldaterna behöver Erik Heloises hjälp att lösa gåtan. Har pojkens mamma alkoholproblem eller tar hon hjälp av spriten för att lindra ångesten efter sonens försvinnande? Och vem är Äppelmannen som barnen i skolan pratar om? ANNE METTE HANCOCK är född i Gråsten i Danmark och har bott i både USA och Frankrike. Hon är utbildad journalist och bor idag i Köpenhamn med sin man och två barn. Hennes första bok, Likblomman, vann Danska Deckarakademins debutantpris och 2018 utsågs hon till Årets danska författare. Äppelmannen är den fristående uppföljaren om journalisten Heloise Kaldan och polismannen Erik Schäfer. "En spännande berättelse med en dramatisk och oväntad upplösning." Kent Lidman, BTJ "Jag är galet imponerad av den här författarens fantasirika intelligens." Kapprakt "Danmarks nya deckardrottning gör det igen! En succé." Amelies bokhörna "Nagelbitande bra. Det är inte förvånande att Anne Mette Hancock vann priset Årets danska författare." I min bokhylla
En riktigt bra deckare!
Äntligen är den här, uppföljaren till Likblomman. Är det något danskarna kan så är det att skriva krim och deckare.

Äppelmannen är inget undantag, den tillhör helt klart det övre skiktet med sina oförutsägbara twists and turns. Det är bra driv och jag känner aldrig att storyn tappar tempo. Trots det känns den inte heller stressande, den är bara helt enkelt väldigt välskriven och genomtänkt.

Anne Mette Hancock är redan en stor stjärna i Danmark och har absolut tagit plats även på den svenska himlen. Hon har skrivit en lättläst bok med rappa och underhållande dialoger och en bra mix mellan arbete och privatliv. Jag längtar till hennes tredje bok, Pitbull, blir översatt till svenska.