Uppfödd på nätet

Bok av Johannes Gustavsson
Det här är storyn om den sociala generationen. De är våra barn, elever, kunder och anställda, och de är den första generationen som är uppfödd på nätet. Hur lever de sina liv, vad värderar och ogillar de, och hur och varför skiljer de sig från tidigare generationer? Johannes Gustavsson, en av personerna bakom sociala medie-tidningen Oh My Vlog, entreprenörs-podcasten Drömpodden och influencer-eventet Tubecon Sverige, avkodar i den här boken de digitala infödingarna. Skildringen av den sociala generationen fördjupas genom intervjuer med forskare och influencers. Med bättre kunskap kanske vi inser att allting inte var bättre förr. Och får nya perspektiv i våra roller som förälder, lärare, chef och kommunikatör. Johannes Gustavsson (född 1997) är rådgivare och föreläsare inom digital kommunikation. Han är en av Sveriges få verkliga experter på den sociala generationen. Bland kunderna finns allt från ledningsgrupper till skolpersonal som vill veta mer om vad dagens unga gör på nätet. Johannes undervisar även på Sälj & Marknadshögskolan i Göteborg. Detta är hans första bok.
Uppfödd på nätet har ett pedagogiskt och grafiskt snyggt upplägg vilket gör boken lättillgänglig och spännande. Intervjuer med forskare och influencers varvat med fakta och många fina tips på vidareläsning på hemsidan. En annan bra sak är att det finns en ordlista längst bak, fantastisk! Förkortningar, slangord och akronymer som kan göra vem som helst förvirrad förklaras där.

Är positivt överraskad av hur mycket jag lärt mig av Uppfödd på nätet, både termer och begrepp som jag inte haft koll på, men framför allt att jag fått några fördomar krossade. Det gillar jag! Kan varmt rekommendera boken till andra föräldrar, lärare eller allmänt intresserade som vill lära sig mer 😊👍