Uppfödd på nätet

Bok av Johannes Gustavsson
Det här är storyn om den sociala generationen. De är våra barn, elever, kunder och anställda, och de är den första generationen som är uppfödd på nätet. Hur lever de sina liv, vad värderar och ogillar de, och hur och varför skiljer de sig från tidigare generationer? Johannes Gustavsson, en av personerna bakom sociala medie-tidningen Oh My Vlog, entreprenörs-podcasten Drömpodden och influencer-eventet Tubecon Sverige, avkodar i den här boken de digitala infödingarna. Skildringen av den sociala generationen fördjupas genom intervjuer med forskare och influencers. Med bättre kunskap kanske vi inser att allting inte var bättre förr. Och får nya perspektiv i våra roller som förälder, lärare, chef och kommunikatör. Johannes Gustavsson (född 1997) är rådgivare och föreläsare inom digital kommunikation. Han är en av Sveriges få verkliga experter på den sociala generationen. Bland kunderna finns allt från ledningsgrupper till skolpersonal som vill veta mer om vad dagens unga gör på nätet. Johannes undervisar även på Sälj & Marknadshögskolan i Göteborg. Detta är hans första bok.
Uppfödd på nätet är en bok för vuxna, lärare, föräldrar, ja alla som behöver förstå och lära sig mer om sociala medier och hur de ungas uppkopplade liv ser ut. Hur det är att vara en som alltid haft det så. Hur påverkar det dem jämfört med oss som inte gjort det? Hur blir våra olika synsätt?

Jag är själv uppväxt utan sociala medier och introducerades in i det som vuxen istället och det kan jag känna att jag glad för. Skönt att inte ha behövt den extra pressen under uppväxten. Stressen av den ständiga medvetenheten.

Uppfödd på nätet är en bok många borde läsa för att få insikt och ta del av den värld som barn och ungdomar befinner sig i.

Jag tycker boken är pedagogiskt uppbyggd, den är grafiskt snygg och har ett upplägg som gör att boken är lätt att ta till sig.
Det är intervjuer med forskare och influencers varvat med ren fakta.