Jag ska egentligen inte prata om det här

Bok av Sara Beischer
För det unga vårdbiträdet Moa öppnar sig en ny värld då hon ror hem ett förlagskontrakt på sin självbiografiska och omskakande inifrånskildring av äldreomsorgen. Romanen får stor uppmärksamhet och över en natt blir Moa både äldreomsorgsexpert och en ny lovande arbetarförfattare. Men framgången har sina baksidor. Det är inte bara den nya rollen som författare Moa ska axla. Hon ska också hantera sveket mot sin chef och sina kollegor som känner sig både uthängda och förrådda. Dessutom blir hennes redan trassliga kärleksliv ännu trassligare när hon låter sig bli förförd av en nästan tjugo år äldre författarkollega på Bokmässan. Jag ska egentligen inte prata om det här är en fristående fortsättning på den kritikerrosade Jag ska egentligen inte jobba här.   SARA BEISCHER (f.1983) debuterade 2012 med den uppmärksammade och prisade romanen Jag ska egentligen inte jobba här. Året därpå utkom hon med Det finns råttor överallt utom på Antarktis, som också den prisbelönades och lovordades. 2016 utkom den tredje romanen Mamma är bara lite trött, en samtidsskildring om en småbarnsförälders stressiga och kravfyllda vardag. För Mamma är bara lite trött har Sara belönats av samfundet De Nio och fått Hallandspostens Kulturpris.   jag [känner] igen mig; hon skriver om nutiden i koncentrat. [ ] en bok som ställer besvärliga frågor, inte en bok som ger välputsade svar. Dagens Nyheter,om Mamma är bara lite trött En oumbärlig skildring av vården idag. Göteborgs-Posten, om Jag ska egentligen inte jobba här Smårolig,drastisk och empatisk. [ ] Beischer [lyckas] levande och lättillgängligt gestalta vad det neutrala begreppet äldrevård konkret och existentiellt innebär. Aftonbladet, om Jag ska egentligen inte jobba här En ovanligt stark debut som är svår att sluta tänka på. Hallandsposten, om Jag ska egentligen inte jobba här
Roligt språk och varma bikaraktärer, men huvudkaraktären är inte jättesympatisk och situationerna hon sätter sig i är rent ångestframkallande. Det löser sig heller inte särskilt bra i slutet vilket skapade en stor känsla av besvikelse.