Våga vara rädd

Våga vara rädd - en bok om utmattningssyndrom
Bok av Emma Holmgren

När Emma Holmgren blev sjuk i utmattningssyndrom skrev hon boken hon själv saknade för att försöka förstå det som vården inte kunde ge svar på. Det visade sig att den var saknad av tiotusentals fler.

Vad sker i kroppen när vi utsätts för stress under en längre tid? Hur lindrar jag min oro inför alla främmande symtom i kroppen? Vad sker med mina relationer när jag inte längre orkar hålla ihop? Kommer livet någonsin att bli som det var innan, och vill jag det? När är jag redo att komma tillbaka till arbetet?

Självbiografiska delar varvas med fakta och som läsare får du följa utmattningssyndromet genom fyra faser: uppvarvning, kaos, återhämtning och nyorientering.

Mindre

När Emma Holmgren blev sjuk i utmattningssyndrom skrev hon boken hon själv saknade för att försöka förstå det som vården inte kunde ge svar på. Det visade sig att den var saknad av... Mer

För 6 år sedan fick jag utmattningssyndrom. Jag vägrade länge se kroppens signalers och lyssna till kollegors snälla kommentarer om att jag borde gå till läkaren. Jag har i perioder varit sjukskriven för utmattningsyndrom, men i långa perioder kunnat jobba precis som vanligt. Då har mitt privatliv blivit lidande. Jag la allt fokus på att orka med jobbet. När jag väl var ledig så sov jag eller kanske orkade läsa några sidor i en bok eller orkade titta på 15-20 min på ett tv-program/serie/film. Medicin var inte att diskutera, psykolog gav inte rätt, handfasta tips i den fas jag var i min sjukdom. Jag tragglade själv att hitta mina sätt att hantera mitt utmattningssyndrom. Jag saknade då bra litteratur som kändes relevant för mig. Men hittade inget. Sökte efter bloggar och intagramkonton där jag kunde relatera till mig. Men alla med utmattningssyndrom känner nog igen sig att det är svårt att hitta något som passar oss alla. När boken #vågavararädd släpptes kändes det som en sten föll från mina axlar. Detta var precis jag i ett nötskal. Jag kände igen mig själv i det mesta. Idag mår jag mycket bättre och kommit en lång bit på vägen. Jag medicinerar fortfarande mot mitt utmattningssyndrom, men jag jobbar heltid igen, orkar med mitt privatliv, familj och vänner. Jag vet också när jag behöver dra i handbromsen för att inte trilla tillbaka. Idag vet jag att detta alltid kommer vara en del av mitt liv, men jag kan hantera det. Mycket tack vare boken!