I går

Hier
Bok av Ágota Kristóf
Varje dag upprepar Sandor Lester sin "idiotiska kapplöpning": kliver på bussen, stämplar in på fabriken. På lördagarna träffar han Yolande, som han inte är särskilt förtjust i. Den lilla tid han har över ägnar han åt att drömma om ett annat liv, en stor författares liv. Och åt att tänka på Line, den perfekta kvinnan. En morgon på bussen är det Line, den riktiga Line, som dyker upp från hans förflutna som landsflykting. "Då var det alltså henne jag väntade på!" Har man läst trilogin och "Analfabeten" är bokens universum omedelbart igenkännbart. Men man lika gärna kan läsa "I går" som en första kontakt med Agota Kristof.
9 utgåvor
Välj utgåva
HierFranska - Pocket
ISBN: 9783150090961
GesternTyska - Pocket
ISBN: 9783492226257
Yesterday - Used
ISBN: 9780436203961
I gårSvenska - E-bok
ISBN: 9789146236269
I gårSvenska - Inbunden
ISBN: 9789146236252
HierFranska - Pocket
ISBN: 9782020257978
HierFranska - Pocket
ISBN: 9782020301015
Gestern
ISBN: 9783492972390
.

Sandor Lester har en mycket enformig vardag. Han kliver på bussen om morgnarna, kliver av vid fabriken där han jobbar. Sin fritid tillbringar han tillsammans med Yolande, en kvinna som han egentligen inte tycker särskilt mycket om, och med sina drömmar om ett annat liv.
En dag bryts den alldagliga tillvaron av; när Line kommer in i Sandors liv. De kände varandra för många år sedan, och nu påminns Sandor om annan tid, i ett annat land.

.

Ágota Kristóf var en ungersk författare som levde större delen av sitt liv i Schweiz som landsflykting. Livet i exil är ett tema som förekommer i hennes författarskap, inte minst i I går. Skildringen av Sandors rotlöshet och ensamhet känns autentisk, det märks att hon har insyn i den erfarenheten.
Kristófs språk är helt magiskt. Hennes förmåga att gestalta de allra minsta detaljerna ur vardagen imponerar mig. Språk är ett framträdande inslag även i handlingen, iom Sandors drömmar om skrivande och författarskap. Trots att boken är väldigt tunn rymmer den mycket och är väldigt tung. Såväl teman som miljöer är mörka. Brutaliteten som präglade hennes trilogi bestående av Den stora skrivboken; Beviset; Den tredje lögnen återfinns även i I går. Och precis som med min upplevelse av trilogin är det som om alla pusselbitar inte riktigt faller på plats för mig när jag läser I går, trots att läsupplevelsen på pappret är storslagen, och det hänger nog på mig snarare än boken. Kanske var mörkret i I går lite för kompakt för att tilltala mig. Med det sagt vill jag dock understryka att I går är en oerhört välskriven kortroman, i betyg får den ⭐️⭐️⭐️+ (3,5/5)
En väldigt ovanlig historia om främlingskap, omöjlig kärlek och hur barndomens svåra stunder påverkar livet. Otroligt vackert språk, älskar hur författaren fångat det enkla i det svåra. Jag tror kanske att man borde ha läst Kristofs tidigare verk för att få en bättre förståelse för boken och dess uppbyggnad.
Sandor lever ett inrutat liv där vardagarna kretsar kring arbetet på fabriken och helgerna spenderas med läsande, skrivande och flickvännen han egentligen inte älskar. I tankarna finns hela tiden Line, barndomskärleken från det krigshärjade land han flytt. När Line en dag dyker upp på fabriken vänds Sandors trista liv upp och ned.

Det här är en kort berättelse i Ágota Kristófs typiska stil där centrala teman är flykt, fattigdom, utanförskap och språk. Gillade man trilogin ”Den stora skrivboken” kommer man med största sannolikhet även att gilla ”I går” då likheten mellan böckerna är stor. Den som ännu inte har läst något av Kristóf har fantastisk läsning framför sig! 4+ av 5 i betyg.