Hälsobalansen : Hälsobalansen

The 4 Pillar Plan
Bok av Rangan Chatterjee

Här får du råd om hur du bör göra för att må så bra du kan, om de så kallade fyra hälsonycklarna och dess balans. Det är mat, sömn, rörelse och vila i rätt kombination som är basen för att du ska må bra, menar författaren. Även egentid är viktigt, och det bör du unna dig ungefär en kvart varje dag.

"Hälsobalansen : 4 nycklar till ett bättre liv - hur du vilar, äter, tränar och sover dig friskare" är en bok om hälsa skriven av läkaren och hälsogurun Rangan Chatterjee. Han menar att de flesta människor är väl medvetna om vad de behöver för att leva ett bra och hälsosamt liv, men ändå är det få som lever så. Varför lever vi inte på det sätt som vi vet är bra för oss? Chatterjee menar att vår livsstil är avgörande för vår hälsa och vi måste börja leva mer medvetet om vi vill må bättre.

Läkaren Chatterjee har under lång tid arbetat med hälsofrågor och han möter dagligen patienter som söker hjälp. Ofta förväntar sig många att få någon form av diagnos eller kanske medicin för att lindra hälsoproblemen. Chatterjee menar dock att i de flesta fallen finns svaren och lösningen i patientens livsstil. Han menar att det finns fyra nyckelfaktorer som avgör en människas välmående. Dessa är vila, mat, rörelse och sömn och det gäller att hitta en balans mellan dessa för att må bra. Om någon av dessa är ur balans så kommer inte kroppen och sinnen att må bra. Det handlar inte om att uppnå perfektion inom samtliga nyckelområden utan om att hitta en hälsosam balans.

I boken ger han sina egna råd tillsammans med vetenskaplig forskning. Råden är enkla att applicera i vardagen, exempelvis sömnrutiner. Boken innehåller många aha-upplevelser och passar unga såväl som gamla. Alla har något att lära sig av dessa råd. En riktigt bra bok om välbefinnande.