Les Miserables - Tome I - Fantine : Livre Deuxieme - La Chute

Les Misérables
Bok av Victor Hugo
Classique de l'anne 2009 dans le domaine Etudes des langues romanes - Franais - Littrature, , langue: Franais, rsum: LIVRE DEUXIME: LA CHUTE*** I. LE SOIR D'UN JOUR DE MARCHE*** Dans les premiers jours du mois d'octobre 1815, une heure environ avant le coucher du soleil, un homme qui voyageait pied entrait dans la petite ville de Digne. Les rares habitants qui se trouvaient en ce moment leurs fentres ou sur le seuil de leurs maisons regardaient ce voyageur avec une sorte d'inquitude. Il tait difficile de rencontrer un passant d'un aspect plus misrable. C'tait un homme de moyenne taille, trapu et robuste, dans la force de l'ge. Il pouvait avoir quarante-six ou quarante-huit ans. Une casquette visire de cuir rabattue cachait en partie son visage brl par le soleil et le hle et ruisselant de sueur. Sa chemise de grosse toile jaune, rattache au col par une petite ancre d'argent, laissait voir sa poitrine velue; il avait une cravate tordue en corde, un pantalon de coutil bleu us et rp, blanc un genou, trou l'autre, une vieille blouse grise en haillons, rapice l'un des coudes d'un morceau de drap vert cousu avec de la ficelle, sur le dos un sac de soldat fort plein, bien boucl et tout neuf, la main un norme bton noueux, les pieds sans bas dans des souliers ferrs, la tte tondue et la barbe longue. La sueur, la chaleur, le voyage pied, la poussire, ajoutaient je ne sais quoi de sordide cet ensemble dlabr. Les cheveux taient ras, et pourtant hrisss; car ils commenaient pousser un peu, et semblaient n'avoir pas t coups depuis quelque temps. Personne ne le connaissait. Ce n'tait videmment qu'un passant. D'o venait-il? Du midi. Des bords de la mer peut-tre. Car il faisait son entre dans Digne par la mme rue qui sept mois auparavant avait vu passer l'empereur Napolon allant de Cannes Paris. Cet homme avait d marcher tout le jour. Il paraissait trs fatigu. Des femmes de l'ancien bourg qui est au bas de la ville
Vi får möta Jean Valjean, en fattig skogsarbetare som blir tagen vid ett inbrott i ett bageri där han har tagit ett styckebröd. Familjen hemma svälter, så Jean är desperat efter att hitta något att äta. Det hela slutar med att han blir galjärslav i 5 år, men ett flertal rymningar förlänger hans straff, så Jean sitter sammanlagt 19 år som galärslav.

Efter frigivningen försöker han att hitta ett arbete för att försörja sig, försöker att leva ett laglydigt liv, men samhället är inte förlåtande. En gång i galären, så har man alltid en stämpel på sig.

En förtvivlad ensamstående mamma lämnar sin dotter hos ett värdshuspar, för att själv kunna ta arbete och så småningom hämta sin dotter till sig. Men åren går och den lilla flickan blir illa behandlad av paret.

Det kommer en man till en liten stad, som med sin uppfinning gör byn ekonomiskt blomstrande igen. Mannen blir rik, men behåller det inte själv utan lämnar det mesta till välgörenhet. Till slut blir han utnämnd till borgmästare i staden.

En nitisk poliskommissarie, en utfattig, men rättskaffens ung man, en trädgårdsmästare i ett nunnekloster. Persongalleriet i Hugos roman är rikt och alla dessa människors vägar kommer att korsas. Kanske rättvisa, godhet och sanning till sist kan segra?

Motpolerna är tydliga här; godhet vs ondska, fattigdom vs rikedom, sanning vs lögn. En lömsk figur har ett visst utseende, en ondskefull figur likaså, medan goda människor strålar av ljus och sanning. Typ. Så skrev man ju också tidigare. Dickens böcker är ungefär likadana. Slutet är någorlunda förutsägbart. Spänningen är stor, för även om huvudpersonen lever i trygghet och ro den ena stunden, kan nästa stund var full av vånda och svek. Tvära kast med andra ord, vilket leder till att man inte kan vara helt säker på handlingen förrän i slutet.

Tvära kast, men ingen action - detta är en pamflett i samhällsdebatten. Så länge samhällets lagar och seder tvingar människor till svåra livsöden, menade Victor Hugo att en sådan här bok behövdes. Även om människor kanske inte tvingas till sådana livsöden som de människor gör i denna bok - kanske inte av samma orsaker i alla fall - så finns det fortfarande lidande, orättvisor och ondska kvar att bekämpa även i vår tid.