Spegeln i rummet utanför

Bok av Stina Nilsson Bassell
Elsa har bevittnat ett brutalt mord och på grund av detta har hennes make och systerdotter avrättats. Nu sitter Elsa upp på hästryggen, utklädd till kille, i hopp om att undkomma den man som förföljer henne. Flera sekel senare reser Suset till Norra Finnö för att få en paus från sin make och den bråkiga tonårsdottern. Väl framme finner hon en skrivbok som förflyttar henne bakåt i tiden, till 1673.
5 utgåvor
Välj utgåva
Spegeln i rummet utanförSvenska - Inbunden
ISBN: 9789198423440
Spegeln i rummet utanförSvenska - Ljudbok
ISBN: 9788770303156
Spegeln i rummet utanförSvenska - Ljudbok
ISBN: 9788770303163
Spegeln i rummet utanförSvenska - Ljudbok
ISBN: 9788770303170
Spegeln i rummet utanförSvenska - E-bok
ISBN: 9789198473377
2,5/5

Spegeln i rummet utanför är en tudelad roman. Vi får följa olika karaktärer i under 2000-talet, men så får vi också möta Elsa under 1670-tal. Det gör vi genom en skrivbok som en av 2000-talets karaktärer läser i och på så sätt knyts allt ihop. Elsa har flytt från sitt hem efter att hennes make och systerdotter brutalt mördat någon och sedan avrättats. Hennes far kommer undan från mordanklagelserna, och Elsa är rädd för att han ska få tag i henne. Utklädd till man flyr hon genom Sverige.

Under 2000-talet hittar Suset en skrivbok hos en äldre kvinna och får återuppleva Elsas berättelse. Samtidigt har hon egna problem. Hennes make verkar bli mer och mer distanserad från henne och tonårsdottern ska vi inte ens prata om.

Baserat på baksidestexten och bokens idé, borde det här passa mig som handen i handsken. Tyvärr gör det inte det, och jag har svårt att sätta fingret på varför. Elsas berättelse tycker jag om, den är spännande och händelserik och man får en inblick i hur livet fungerar i slutet på 1600-talet, även om Elsa mestadels är på flykt. Jag tror att det är under 2000-talet som jag tappas bort, av flera anledningar.

Persongalleriet under framförallt 2000-talet är gediget, och för mig skulle det ha behövts att fokus inte låg på riktigt lika många karaktärers berättelse för att jag ska fastna ordentligt. Om det bara hade varit Suset, hennes tonårsdotter Clara, och den mystiska stalkern, som varit med som fokuspersoner, hade det räckt för mig. Nu är det många fler berättelser jag ska hålla koll på och skilja mellan och det gör att jag tyvärr ofta lägger bort boken efter en stunds läsning, vilket i sin tur gör att jag blir ännu mer osäker på vem som är vem nästa gång jag plockar upp boken. Det är också lite för mycket vardag och transportsträcka för mig, vilket ibland kan kännas lite upprepande. Men, jag känner att jag verkligen får lära känna Suset på djupet, och skulle gärna ha fått gräva ännu lite djupare, utan alla andras berättelser runt om.

Däremot är jag väldigt förtjust i upplösningen, och hur allt knyts samman på riktigt. Det är snillrikt av Nilsson Bassell, och det blir också riktigt spännande, så de sista kapitlen av boken riktigt slukar jag

Språket är målande och vackert, och det tar ett tag att komma in i Nilsson Bassells skrivspråk. Det känns lite mer gammaldags och ”klassiker”-stil på språket än andra samtida romaner, och jag tycker att det passar bra in med de historier författaren berättar.
Spegeln i rummet utanför av Stina Nilsson Bassell.
Suset tillbringar sommaren på Norra Finnö med sin familj. Men efter några veckor där makens onda rygg fått gå före allt annat och tonårsdotterns blixtrandehumör på det får Suset nog och söker sin tillflykt hos Lilly, en av de få åretrunt boende i semesterparadiset. I Lillys ägor finns en fascinerande skrift från 1673 som berättar om en kvinnas flykt. Denna skrift upptar Susets hela väsen och hon kan inte hålla sig från att läsa mer om vad som händer.
Kvinnan i skriften heter Elsa och hon flyr utklädd till man hals över huvud från en man i hennes närhet som vill henne illa. Flykten tar henne långväga bort från hemtrakterna men människorna hon mötet efter vägen ger henne värme och kraft att fortsätta fly. Målet är en ö där kvinnor ingår i en enhet som skyddar varandra, men förföljaren är henne hack i häl...
Flera är personerna vi får bekanta oss med under deras efterlängtade sommarsemester. Ny tonårsförälskelse och gammal tonårsförälskelse, nya bekantskaper och gamla fördomar möts i den gassande solen.
Året är 1673 och Elsa flyr för sitt liv. Hennes pappa är den som jagar henne och utklädd till man ger hon sig ut på äventyr.
Året är 2006 och efter trubbel med såväl make som dotter kommer Suset över en gammal skrivbok som leder henne tillbaka till år 1673 och Elsa.

Detta är en roman med två parallella handlingar. Den första är klockren och spännande, vilket gör att jag nästan bara vill komma förbi den andra storyn för att läsa mer om Elsa. Den storyn kommer jag bära med mig länge. Så imponerande med starka kvinnor som är före sin tid! Den andra innehåller fler karaktärer och är inte lika rak i sitt berättande, men jag tyckte att allt vävdes ihop mycket fint på slutet vilket ger ett plus i kanten.
Har tidigare inte läst något av författaren, Stina Nilsson Basell vilket gjorde läsandet än mer givande.

Spegeln i rummet utanför är en gripande, stark berättelse om hur det är att vara kvinna år 1973 och år 2006. Berättelsen skildrar kampen om att vara kvinna, om de val som kan komma att kosta än allt. Författaren, har en förmåga att fängsla läsaren i sin skidring av de parallella tidsepoken. Spegeln i rummet utanför belyser vikten om att kvinnor ska respekteras och behandlas med värdighet och inte som männens egendom.

Bokens helhetsbetyg blir 5 av 5. Kan varmt rekommendera Spegeln i rummet utanför.
Vilket konstverk som pryder omslaget på denna fina bok!! Jag är av den åsikten att ett vackert yttre kan bidra till ökad läsglädje, vilket i allra högsta grad gäller här. Boken bjuder dessutom på ett vackert språk och gör den till en fröjd att läsa. Stina Nilsson Bassel har skrivit en roman med ett starkt feministiskt fokus. Hon belyser kvinnans roll, och samhällets (männens) kvinnosyn, i både dåtid och nutid. Det är ett angeläget perspektiv som författaren lyfter och som manar till eftertanke. Att författaren dessutom inspirerats av en verklig händelse gör boken än mer intressant i mina ögon. Jag rekommenderar Spegeln i rummet utanför och ger den ☕☕☕☕ av 5.
Sommaren 2006: vi får följa de bofasta och sommargästerna i Sanden. Deras vardagsproblem med onda ryggar och tonårsdöttrar med svårt humör. Men allt är inte som det ska då dottern Clara får hotfulla meddelanden från en okänd stalker. Och Britas man blir lite väl våldsam emellanåt.
Suset har en sak som håller hennes humör uppe- en gammal skrivbok med en 300 år gammal berättelse.

1673: Elsa flyr för sitt liv genom Sverige, efter att hennes man och systerdotter har avrättats till följd av ett brutalt mord. Mannen som jagar Elsa är hennes far, som också är inblandad i mordet. Han är beredd att jaga henne så långt det krävs för att få tag på henne - och för att en gång för alla tysta henne.

Det är två spännande delar var för sig, men jag hade hoppats på lite tydligare kopplingar mellan dem. Jag skulle vilja fördjupa mig i de två berättelserna och tycker gott det finns utrymme för två böcker, en om folket i Sanden och en om Elsa.
"Spegeln i rummet utanför" är absolut en berättelse som fastnat hos mig! En verkligt gripande berättelse, som är skriven på ett så målande och underbart vackert sätt.

Jag älskar historiska romaner, och det här är en av mina favoriter i genren.
Konceptet där man får följa två kvinnor i olika tidsepoker är något jag gillar väldigt mycket. Att historien dessutom är baserad på en verklig händelse gör inte berättelsen mindre intressant.

Språket i boken är väldigt vackert!
Jag har inte läst en bok av någon författare som har sånt poetiskt skrivande som, när man läser, målar upp bilderna i enastående tavlor. Och det gör att man sitter som klistrad mellan sidorna.

Karaktärerna i boken var starka, djupa och så korkade ibland att jag inte visste vad. Det hände att jag skakade om boken i ren frustration, och undrade varför personen var en sån idiot! Vilket innebär att alla karaktärer, stora som små, var väl gestaltade och hade en viktig del i berättelsen.

Jag kan, kort sagt, VERKLIGEN rekommendera den här boken till alla som gillar spänning, historia och fina formuleringar.
Dåtid möter nutid och kvinnans kamp fortgår. Stina låter oss möta Elsa från 1600-talet som desperat flyr sin despotiske far. Utklädd till man flyr hon på sin häst genom ett kallt Sverige men med hjälp av starka kvinnor klarar hon sig undan och dag för dag kämpar hon för att nå sitt mål, byn Sanden.

Sommaren 2006 tillbringar kvinnan Suset sommaren i Sanden tillsammans med sin familj. Långa soliga, lata dagar i sommarparadiset störs av en butter make och en trotsig tonåring. I sin längtan att komma bort får Suset låna en gammal skrivbok av en äldre kvinna i byn, boken tar henne på en resa tillbaka till 1600-talet.

Elsas och Susets resa blir allt mer sammanlänkade ju längre in i boken man kommer och trots att det skiljer 400 år mellan händelserna så har mäns syn på kvinnor till viss del inte alls förändrats.

Efter en liten trög inledning för mig att komma in i boken så rinner sidorna iväg. Stina Nilsson Bassell målar upp en fantastisk värld beskriven med ett otroligt fint språk, det är nästan som att läsa poesi bitvis. Ibland är det faktiskt språket och inte berättelserna som trollbinder mig. Det sätt som hon beskriver miljön, naturen och människorna får mig att vilja vara där, det är nästan som man är där.

Historien om Elsa fångar mig utifrån ett historiskt perspektiv men det är nutiden och sommaren i Sanden som får mig att vilja ha mer. Det persongalleri som målas upp är helt otroligt och jag vill lära känna dessa människor än mer och höra deras historier berättas.
En parallellhistoria som börjar under 1600-talet med en avrättning och som tar oss in i nutid.En dagbok får huvudkaraktären att fundera på sitt liv och från att ha varit en självupptagen person som funderar på sin del i ett äktenskap på glid.
Stina gav mig samma känsla som Jane Austen,det är det som händer med karaktärerna mentalt som gör den här boken till mycket läsvärd.
Språket är vackert och metodiskt vilket gör att man verkligen känner karaktärernas känslor.