Meditation

Aktivitet
Det här är en generell aktivitet som är tänkt att ge inspiration när man vill hitta på något.
När du känner att allt bara snurrar på eller du är överväldigad med måsten kan meditation hjälpa till att varva ner. Börja dagen med 15 min för att långsamt öka på och släpp press för att det borde kännas på ett visst sätt. Det är u derbart när man fått in andningen och äntligen kan släppa minsta tanke och bara vara i nuet.
Att börja meditera är det bästa jag har gjort. Många har föreställningen att det är svårt och att det tar flera år att bemästra.
Att meditera behöver inte vara svårare än att sitta och räkna sina andetag. Eller varför inte använda en app som t ex Insight timer. Där finns hundratals guidade meditationer, perfekta att börja eller avsluta dagen med.

För mig är meditation det bästa sättet att få nya energi och att stilla oroliga tankar.
Det är så härligt att meditera för att koppla av och komma närmare sig själv. Det behöver inte vara att sitta i skräddarställning utan kan vara promenera i naturen, måla en tavla eller sitta i skräddarställning och lyssna på vilsam musik eller Medier i tystnad. Det finns mycket inspiration på Youtube där du kan få vägleda meditationer. Det finns också många böcker om meditation. Läs, se på Youtube och prova. Det kan räcka med 10 minuter så kan du öka på eftersom. Du kan köpa En liten bok om meditation med Patrizia Collard. Där finns mycket meditationstips och andra måbratips.
För att meditera krävs inga förkunskaper. Därför är det här en aktivitet för alla, oavsett fysisk form. Att sätta sig ner på en stol eller lägga sig på golvet, slappna av i kroppen och börja bli medveten om sina andetag kan bli en källa av energi för dig. Genom att lägga händerna på magen och bara observera hur de lyfts och sänks i takt med andetagen är lugnande och gör att pulsen sjunker. Svårare än så behöver inte meditation vara fr den som aldrig prova.
För att komma ner i varv och öppna upp mina sinnen. Det är ett bra sätt för både vuxna och barn at hitta sin inre röst
Jag har nu mediterat varje dag i en vecka och det känns som att jag bara vill ha mer och mer och mer. Som jag behöver detta. Tänk om jag också kunde få in lite av tänket i min vardag?
Hjärnan springer åt alla håll. Du är kvar på jobbet, i dina tankar, fastän du egentligen kommit hem.
Vad ska vi ha till middag, är presentationen bra, jäklar, jag skulle ju lagt till den punkten i framställningen, har minstingen badat, behöver jag dammsuga, men varför vattnar jag just nu mitt konstgjorda olivträd....
För mig lyckas jag någorlunda samla mina tankar och landa i mig själv med meditation. Jag väljer ordet någorlunda för att det krävs disciplin, arbete och omtanke om sig själv för att ta denna tid och för att vara närvarande. Meditation lyckas, om jag låter den, samla mina tankar, låta mig landa i min kropp och hjälpa mig att slappna av i kropp och psyke. Våra "monkey minds" som vill slänga sig fram och tillbaka i alla lianer (tankar) som finns däruppe, och det finns många, lugnar sig en stund, sätter sig brevid mig, tar en kopp te och andas lugnt och fint. I vårt samhälles snabba takt behöver vi en tyst stund, lite då och då, bara för oss själva när vi endast behöver existera och andas